Jul

Igår var det julafton och det firades med nära och kära.

Alltid så mysigt att träffa alla och umgås en hel dag.

Blev massa fina presenter också-tack alla : )

Bland annat:

*Böcker

*Pengar till Deckarkursen-fördjupning som börjar i februari.

*En stor A4 filofax som jag hade önskat mig för att ha när kursen börjar så det blir orning och reda.

* Massa härliga krämer och annat smått och gott.

*Pengar

*Vantar/Kläder

*Av min gulliga pojke fick jag en värmefilt och ett guldhalsband med ett hjärta.

 

Värmefilten är hur gosig somhelst. Sitter med den på mig nu.

Idag har jag bara tagit det lugnt och suttit och skrivit på min C-uppsats.

Nu ska jag faktiskt gå och lägga mig för att se en film som jag tänkt på ett tag. Ska även formulera ett par saker i min nya filofax- punkter till varför jag skriver som Ann Ljungberg skrivit i sin blogg som följer nedan.

http://www.annljungberg.se

Hur skapar man rutinen att skriva varje dag?

Ett vanligt råd för att kunna genomföra ett skrivprojekt är att  skriva varje dag. För många kan det kännas oöverstigligt men här kommer några tips för att skapa vanan.

1. Gör en lista med 10 anledningar till varför du vill skriva dagligen
Att upprätthålla lusten att skriva varje dag blir enklare om du har starka och tydliga skäl till varför du skriver.  Så gör en lista över vad du vill få ut av dagliga skrivövningar.  Exempel:

  • Komma in i vanan att skriva
  • Bemästra konsten att skriva
  • Bli klar med skrivarprojektet

Lista också vad du hoppas uppnå genom ditt skrivprojekt, oavsett om det är
en roman, en serie blogginlägg eller något annat. Exempel:

  • Skriva en bok som du kan känna stolthet över
  • Tjäna pengar på ditt skrivande
  • Underhålla och/eller utbilda dina läsare
  • Ge dina läsare en emotionell upplevelse

Läs listan ofta. Ju starkare skäl desto lättare blir det att upprätthålla engagemanget.

2. Ge skrivandet högsta prioritet
Även om du älskar att skriva är det kanske inte det du väljer före allt annat?

• Skriver du, oavsett vad som händer?
• Skriver du direkt på morgonen, och låter allt annat komma senare?
• Om du inte är inspirerad, kan du sitta ner och skriva ändå?

Ju starkare ditt engagemangt är  desto enklare blir det att verkligen prioritera skrivandet.

3. Skriv först!

Brukar du säga, “jag skriver så snart jag har … (diskat, tittat på TV, städat badrummet – och så vidare..)?
Går dagarna utan att du hunnit skriva något alls? Det finns ett bra sätt att komma förbi detta – SKRIV först och låt allt annat vänta! Världen kommer inte att gå under. Ju mindre tid du har att få något gjort, desto mer fokuserad och produktiv blir du. Så var inte rädd för att skriva först!

4. Bryt ned dina dagliga skrivarmål i mindre steg
Dra ner på ambitionerna att skriva ett visst antal sidor eller ord. Det är lättare att klämma in en kvart för att skriva under en hektisk dag, än att hitta en ledig timme.

Ju mindre mål, desto mindre blir ditt motstånd – och ju större blir chansen att genomföra det.  Även ett kort skrivpass hjälper dig att skapa en daglig vana.

5. Gör skrivandet till ett åtagande
Det räcker inte att vilja skriva varje dag, eller ens att besluta sig för att skriva varje dag. Du behöver ett djupt och fast åtagande att skriva varje dag för att lyckas.

6. Ta hjälp!

 

Så dessa punkter ska jag sitta och skriva ner i min nya filofax så att jag kan se dem varje dag.






Kommentera

