Eva Holmquist är gäst idag

Då välkomnar jag Eva Holmquist till min blogg! 🙂


Vad är en bra deckare?

Jag har alltid gillat deckare ända sedan jag plockade ut mamma och pappas Agatha Christie och Maria Lang från bokhyllan därhemma. Det finns många olika typer av deckare och de flesta har sin åsikt om vad som är en bra deckare. Jag gillar själv de deckare där pusselelementet är en stor del. Så vad anser jag är en bra deckare?

Det första handlar om karaktärerna. Jag vill lära känna dem och i någon mån förstå dem tillräckligt för att vara intresserad av vad som händer med dem. Det händer att jag retar mig så på en karaktärs idiotiska beteende att jag inte tycker om boken av den anledningen. Så var det med Brott och straff där jag blev så irriterad på huvudpersonens beteende att jag inte läste klart boken. Det innebär inte att böckerna är bra, men jag tycker inte om dem. Jag menar inte nu att karaktärerna nödvändigtvis måste göra allt rätt eller agera som jag skulle ha gjort, men jag vill förstå varför de gör på ett visst sätt.

Det andra handlar om själva storyn. Den behöver vara spännande och ge överraskningar. Jag gillar inte böcker där jag efter första kapitlet kan tala om exakt hur boken slutar (om jag inte läst den tio gånger innan då det faktiskt är ok… 😉 ). Om jag  väldigt tidigt i boken vet hur allt hänger ihop och har en bra bild på hur det ska sluta blir jag besviken på storyn och tycker inte om boken av den anledningen. Samtidigt ska ändå upplösningen kännas logisk. Helst ska det ge mig en känsla av javisst så måste det vara och varför förstod inte jag det tidigare. Det här är naturligtvis en svår avvägning, eftersom läsare är olika snabba på att lägga ihop ledtrådarna och komma fram till en lösning.

Det tredje handlar också om storyn och här kommer många ha andra åsikter än mig. Jag vill att i en deckare ska förövaren få sitt straff. Det behöver inte vara genom rättssystemet, men jag vill att mördaren får konsekvenser av sitt handlande som inte är positiva. Det här hänger ihop med att för mig är en deckare något av en moralisk berättelse. Jag förväntar mig att mördaren blir straffad på ena eller andra sättet. Av den anledningen blir jag besviken om mördaren får positiva konsekvenser av sitt handlande.

Det här var några av de saker som gör att jag tycker att en deckare är bra. Det är färgat av vilken typ av deckare som jag gillar och det är säkert många som har andra åsikter. Så vad säger du? Vad är en bra deckare?

Eva Holmquist

Ps. Du hittar mig i vanliga fall på min blogg www.ettknytt.blogspot.com

2 comments on “Eva Holmquist är gäst idag

Kommentera

