Sofie Trinh Johansson

Idag gästar Sofie Trinh Johansson bloggen, så jag hälsar henne välkommen och tackar för att hon har tagit sig tid att svara på lite frågor.

*Vill du berätta lite om dig själv och vem du är? Hur länge har du skrivit?

Ja, vem är jag? Jag är en 25-årig, åldersnojig författare från Varberg som tror att hon har lite fler timmar på dygnet än alla andra. Jag skriver och läser som en galning, pluggar mer än heltid och har en kvarts tjänst som personlig assistent. Och två barn på det.
Jag drar till med en klyscha och säger att jag alltid har skrivit. Men vem har inte det? Dock har jag skrivit mycket mer än alla andra eftersom det är ett sådant behov i mig. Tidigare hade jag svårt att fullfölja mina projekt, men för tre år sedan satte jag mig ner och började skriva på riktigt och sedan dess har det blivit 5 hela böcker, snart 6, samt en halv som jag ska färdigställa någon gång …

*Du har gett ut boken Vatten och Salt och kommer ut med din andra roman i december i år. Vad handlar böckerna om?

”Vatten och salt” är en historisk romance som utspelar sig i en tid då makt, klass och pengar kan köpa dig fri från allt. Utom kärlek. Nästa bok som kommer till första advent, ”HALVBLOD”, är första delen i en modern vampyrtrilogi. Den är en berättelse om kampen mellan gott och ont, men vad är egentligen vad?

* Vatten och Salt har du gett ut på eget förlag, hur har den resan varit?
Det har varit en omtumlande resa. Det har tagit mycket tid framför allt. Och det har varit så himla mycket mer än att bara skriva boken. Jag brukar jämföra det med att föda barn: det tar lite tid, det gör lite ont, men i slutändan så är det värt det!


* Kommer även din andra roman att ges ut på ditt förlag?
Nej den kommande boken ges ut på ett annat förlag som inriktar sig på fantasy, skräck och magisk realism. Jag tror att HALVBLOD kommer passa utmärkt där!

* Har du flera romanprojekt på gång?

Oh ja, det har jag alltid. Ibland undrar jag hur jag ska hinna med allt innan jag dör. Just nu håller jag på och färdigställer min senaste bok ”En självständig kvinna, en anständig man”. Sedan har jag en storslagen idé som jag har sugit på hela sommaren. Men jag funderar faktiskt på att vänta lite med den till förmån för ett lite mindre bokprojekt. Och sen fick jag just en ny idé häromdagen … Ja, du ser. Ibland tror jag att jag har överdos på fantasi.

* Har du några tips till de som själva vill skriva en bok och ge ut den på egen hand?

Ta hjälp! Du blir så lätt hemmablind på din egen text. Se till att skaffa testläsare först och anlita därefter professionell hjälp i form av lektör och korrekturläsare. Och fixa ett snyggt omslag! Jag är lite allergisk mot omslag som ser hemmagjorda ut. Även om du ger ut själv så ska det kunna mäta sig med de andra böckerna som finna tillgängliga där ute i handeln.

Ni kan besöka Sofies blogg här.

 

 

Kommentera

